Monday, November 17, 2008

Apa yang penting....

KERJASAMA...!!

Peristiwa yang berlaku ketika geng 1 batch AZ enak bersantai makan malam di sebuah restoran di Kelana Jaya mengingatkan kami pada tagline cerita kartun popular WONDERPET. Peristiwa yang selalu terjadi tetapi solusi yang berbeza diambil pertama kali kurakamkan sepanjang hayatku ini. Chewahh..

Ketika kami sedang enak2 makan sambil mempertikaikan kelainan nasi goreng Thai dan nasi goreng Hadyai yang aku dan Faizz tempah, kerana cara hidangannya sama saja, cuma rasa pedas yang membezakannya, terdengar dari satu sudut restoran itu, suara kereta membingitkan telinga kami dengan bunyi honnya yang berulang kali sebagai tanda kepada pemilik kereta yang parkir dihadapannya untuk mengalihkan kenderaannya kerana menghalang laluan keluar keretanya.

Pada mulanya kami tidak tertarik dengan riuh kecoh orang2 di situ kerana menganggap pemilik kereta yang menghalang laluan itu pastinya makan di kawasan berhampiran sahaja,lantas kami meneruskan perbualan sementelah lama tidak bertemu si Cikgu Ina Sr yang sudah mula bercuti sekolah ini. Tetapi, setelah agak lama kebingitan itu tidak reda juga, mata kami tertumpu semula ke sudut restoran itu. Tindakan sekumpulan lelaki yang bertindak mengangkat kereta putih yang menghalang laluan itu menarik minatku. Dalam keadaan hujan renyai2 dan suasana saling tidak mengenali, mereka tabah bersama2 cuba untuk mengalihkan kereta itu sedikit demi sedikit, sekadar muat untuk kereta lain keluar. Selepas itu, mereka beredar ke tempat makan masing2 semula.

Banyak pengajaran yang dapat aku ambil dari peristiwa yang tidak sampai 5 minit berlaku itu. Perasaan MAHU menolong itu tetap ada walaupun tidak mengenali siapa gerangan yang berang membunyikan hon kerana mahu cepat beredar itu, tetapi kerana mempunyai RASA dan perasaaan, dan semangat mahu menolong itu masih menebal, maka mereka menggagahkan diri membantu mengangkat kereta kenari itu, walaupon berat, walaupon sukar, tetapi kerja itu dapat di bereskan, kerana keikhlasan mereka menolong, maka Allah mudahkan urusannya.

Selagi kita tidak meletakkan semangat keAKUan itu di carta tertinggi hati kita, pasti akan mudah untuk kita dilorongkan membuat perkara2 kebaikan, dan menghindar kejahatan. Ribuan tabik diberi pada kawan2 yang sudi menolong mengangkat kereta itu, dan moga dimudahkan urusan mereka, di manapon lapangan mereka redahi.

Phewww...


3 comments:

Faiz Faiza said...

No plat Kenari Putih yang entah siapa empunya: wcm2360

paracetamol said...

im lucky im in love with my besfren

Anonymous said...

Hoho,sempat ambik nombor flat, nasib tak bawak kamera, kalo tak abisla gambar keta dia kena sebar kt internet..hoho