Wednesday, November 4, 2009

Ekspedisi Dakwah ke Kg Perangkap, Lipis, Pahang

26 dan 27 Oktober 09 lepas, aku dan kawan2 sempat untuk menjejaki ke perkampungan orang asli di Kg Perangkap, Sg Jelai, Lipis, Pahang. Kawasan ini 50% baru yang masuk Islam, dan selebihnya beragama lama asli, bukan kristian. Nun di seberang nya adalah perkampungan orang asli kristian, dipisahkan oleh sebatang sungai yang tidaklah begitu lebar laluannya.

Terima kasih pada Wak Jonet, sponsor utama program dakwah kali ini dan Pak Abu dari ASDAF yang membantu dari segi sewa bot untuk perjalanan pergi dan balik. Rombongan kali ini disertai oleh lebih kurang 15 orang sukarelawan, diketuai oleh Wak Jonet selaku penaja utama, anaknya Soleh, Pak Abu wakil dari ASDAF, Pak Ya Chef Utama, En Aznan bersama isteri, Ustazah Hawa dan 2 anaknya, Nurul dan Ghafur. Selain itu, turut serta adalah ketua chef Pak Ya dan rakan baru En Razif, juga wakil dari ASDAF, Pak Abu dan Tn Hj Isa, En Isa polis dan 2 kawan mereka. Aku dan Faiza segera mengosongkan masa hujung minggu kami dan mengambil kesempatan untuk berdamai dengan alam.


Banyak peristiwa yang aku pelajari, dan semangat dari kawan2 sangat membantu melegakan rasa yang berat dalam dada ini, dan terasa sangat tenang dan aman setelah dapat berbakti dan memanfaatkan masa. Moga2 Allah mudahkan urusan kita dan sentiasa dapat meneruskan perjuangan menegakkan Islam dalam hati2 dan masyarakat kita. Easy to say and write, tapi kalau tiada yang memulakan, pasti tidak akan berjaya langsung. Better late than never.


Banyak gambar telah diupload dalam picasa web, boleh ke link ini untuk gambar2 penuh, dan ke link sini untuk cerita dari faiza kawanku.


Juga cerita tentang program dakwah orang asli Ramadhan lalu di sini.

2 comments:

Faiz Faiza said...

"dan semangat dari kawan2 sangat membantu melegakan rasa yang berat dalam dada ini"

hmm...meaningful,kan? sesi motivasi & nasihat di tepi sungai.

Mas said...

Hehe, itulah salah satu releasenya tapi harapan stil ada, hingga dateline itu muncul..Harap yang terbaik jer la...