Wednesday, October 21, 2009

Update Aidilfitri - Belum terlambat lagi

Sambutan Aidilfitri tahun ini ada kelainannya. Program ziarah anjuran BAKIT TM ke Pulau Ketam, Klang 10 Oktober 09 lalu sangat menarik perhatian. Jika Ramadhan lepas dapat bersama2 program dakwah ke kg orang asli, aidilfitri hari kemenangan ini pula aku sama2 menyambutnya bersama Mualaf Cina di Pulau Ketam. Populasi penduduk seramai lebih kurang 2000 orang, namun yang terbuka hati memeluk Islam baru 13 orang, dan rata2nya dari generasi tua. Mereka tidak menyebarkannya kepada generasi muda mudi. Islam seperti gah namanya di sana, lantaran ada Balai Islam Pulau Ketam 2 tingkat dibina, namun penghayatannya masih banyak yang perlu dipertingkatkan.

Rakan2 TM seperti Tn Hj Abu Hassan, juga pesara2, banyak menyumbangkan masa, tenaga dan wang ringgit bagi memastikan kelangsungan dakwah rakan2 di Pulau Ketam tidak terhenti dan akan solat bila ada pelawat Islam datang sahaja. Tugas berat yang mereka pikul perlukan generasi muda mudi untuk meneruskannya. Semangat mereka dalam memastikan seruan Islam sampai hingga ke ceruk alam patut dicontohi dan dipandang mulia.

Kehadiran kami ditemani Ustaz Amin, juga berbangsa Cina masuk Islam, namun sudah berguru hingga ke Madinah, kalah orang biasa2 ni. Dia berkahwin dengan orang Melayu dan menetap di Pandamaran. Seminggu atau sebulan sekali dia akan turun ke Pulau Ketam melawat kawan2 di sana dan melayani kehendak kawan2 di sana.

Bertolak dari jeti Pelabuhan Kelang ke Pulau Ketam seawal 9 pagi ,diiringi hujan yang agak lebat. Nmaun semangat kami untuk ke sana mungkin menyebabkan keadaan cuaca kembali panas semasa kami mula menaiki bot. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 2 jam dan rombongan kami disertai oleh lebih kurang 37 orang staf TM beserta teman dan keluarga masing2.

Setelah sampai di sana, kami disambut mesra oleh isteri Us Amin dan dijamu dengan makanan pagi Laksa goreng stail Singapura. Sungguh lazat. Sementelah kami berkemas2 barang dan kuih raya untuk dijamu pada penduduk Islam di sana, beberapa orang penduduk Islam mula datang memeriahkan majlis kesyukuran kami di balai Islam Pulai Ketam, namun kelibat penduduk perempuan masih tidak kelihatan.

Kami memulakan sesi dengan makan, kemudian taaruf sesama peserta dan bacaan tahlil. Selepas itu, kami berselawat dan bermarhaban dengan semangatnya. Kami dapat merasakan kebesaran Nya dengan membesarkan syiar Nya di pulau yang agak maju itu.
Kemudian, kami berombongan ke rumah2 penduduk Islam untuk berziarah, namun hanya dapat ke satu rumah sahaja, rumah lain samada penghuninya keluar kota, atau tidak bersedia untuk diziarahi.

Pengangkutan utama penduduk di pulau itu adalah BASIKAL. Masing2 tua muda berkenderaan itu untuk memudahkan mereka bergerak dari satu tempat ke tempat yg lain. Keadaan di sana agak bersih, namun masih banyak yang boleh ditingkatkan. Banyak2 rumah batu cantik dibina, dan kemas juga buatannya. Aku tertanya2 juga bagaimana mereka mengangkut batu bata dan pasir2 ke pulau ini. Pasti meletihkan.

Selepas solat zohor, kami dijamu dengan makanan ikan segar ikan merah masak stim, sup ketam dan mcm2 lagi makanan laut. Sungguh segar dan damai rasanya. Kemudian, kami bersiap2 ke sangkar ikan berhampiran pulau untuk membeli ikan2 sangkar yang segar dan besar2 itu. Sejumlah 30 ekor ikan merah bersaiz dari 1 kg ke atas dijual pada harga diskaun demi kami pelawat yang datang jarang2 itu.

Kemudian, kami kembali semula ke lokasi utama Balai Islam Pulau Ketam untuk solat asar dan acara penyampaian cenderahati kepada penduduk Islam Mualaf di sana. Kuih2 raya yang kami bawa diagih2kan pada mereka agar mereka dapat berkongsi mesra dengan jiran2 bukan Islam juga.

Selepas acara bergambar beramai2, kami bergegas ke bot yang lama menanti. Sempat juga membeli ole2 untuk dibawa pulang ke daratan. Semoga acara2 seperti ini dapat diperluaskan lagi ke daerah lain yang memerlukan kunjungan damai dan perhatian, agar Islam itu dapat dipraktikkan dan dinikmati oleh semua. =)

Dalam bot dari jeti Pelabuhan Kelang


Sekitar suasana di Pulau Ketam



Berjalan2 di sekitar pulau, ziarah ke rumah orang Islam

Di sangkar ikan


Bergambar beramai2 sebelum pulang.

No comments: