Friday, November 12, 2010

Kelebihan bulan Zulhijjah

Semalam dalam kuliah Zohor di Surau Menara TM, Ustazah Mariam menyarankan pada kami semua agar berpuasa pada hari Isnin (15 Nov), seboleh2nya, tekadkan azam untuk puasa, sebab terlalu besar kelebihan yang Allah janjikan pada hari itu. Bertepatan dengan hari Wuquf di Arafah bagi yang menunaikan haji, waktu selepas asar di ambang Maghrib adalah waktu di mana Allah membuka pintu langitNya dan mendengar juga memakbulkan doa2 hambaNya, yang hendak bertaubat dan meminta.

Sabda Nabi s.a.w “ Tidak ada hari-hari yang lebih baik di sisi Allah untuk dilakukan amalan kebaikan yang selain sepuluh hari terawal dalam bulan Zulhijjah “ para sahabat bertanya adakah jihad fisabilillah ( didalam hari yang selain sepuluh terawal dzulhijah ) tidak boleh menandingi amalan ( selain daripada jihad ) yang dilakukan pada hari sepuluh terawal tersebut.” Nabi bersabda” jihad pun tidak boleh menandingi melainkan seorang lelaki yang keluar berjihad dengan jiwa dan hartanya kemudian tidak pulang dengan keduanya”. (Hr Bukhari)

Daripada Ibnu Abbas telah berkata : Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : Tiada daripada hari-hari yang begitu lebih di sisi Allah dan tiada amalan padanya lebih disukai kepada Allah daripada hari-hari sepuluh ini (1 - 10 Zulhijjah). Maka perbanyakkanlah padanya daripada tahlil, takbir maka sesungguhnya ia merupakan hari-hari tahlil, bertakbir dan berzikir kepada Allah. Dan puasa sehari daripadanya menyamai puasa setahun dan beramal padanya digandakan 700 kali ganda. (HR Al-Baihaqi)

So, jom kita sama2 rebut peluang keemasan ini, moga2 Allah menerima amalan kita yang tak seberapa ini. InsyaAllah

No comments: