Monday, April 12, 2010

Broga Hill - Berjaya didaki @10042010

Setelah lama merancang, maka kami yang masih bergelar single tapi mungkin ada yang dah tak available melebarkan sayap untuk mendaki Bukit Broga (mendakilah sgt!). Fify selaku moderator bertindak cemerlang mengumpulkan kami di Exit Tol Kajang (Plus ye!) seawal jam 5 pagi, (huwaaa), demi matlamat melihat satu lagi keindahan alam semulajadi, matahari terbit. Pemandangan yang jarang2 dapat kita lihat, dan pasti tidak akan dilepaskan oleh kami semua.
Aku dan kawan2 rumah, Faiz dan Kak Fara (bff dari UIA), juga kak Alfaeza yang tiba2 single (hari itu saja) bergerak seawal 4.30 pagi ke Kajang, demi tak rela kena tinggal dek trip itu. Hujan selebat2nya mengiringi perjalanan kami ke sana, namun kami tekad melangkah, dengan harapan berbunga, moga2 tidak hujan di Broga hill sana.

Harapan terus membara walaupun terpaksa menunggu kawan2 yang tersesat (huhu), kami berjaya untuk solat subuh di masjid Semenyih, berhampiran Broga hill seawal 6.20 pagi (walau rancangan awal adalah untuk berjemaah bersama2 imam). Seterusnya, kami terus bergerak ke bukit Broga dengan kereta beratur mengikut cik moderator (the only kereta yang tahu jalan, kalau kena tinggal, mmg nayalah), dalam 7 - 8 kereta jugalah yang ikut konvoi kali ini. Ramai,kan, itu tak termasuk trip adikku, si Ieja yang pergi sendiri bersama kawan2nya dari Bangi dan sempat solat Subuh di peak pertama Broga Hill, syabas2.

Sampai di kaki bukit dalam pukul 7++ pagi jugalah. Agak terkejut kerana ada terlalu banyak kereta yang sedia parking di situ. Rupanya ramai juga yang berhajat mahu melihat matahari terbit, sama seperti kami. Kami tanpa mengambil masa yang panjang, terus bersiap apa yang patut, dan bergegas ke trek untuk mendaki bukit. Walau dalam keadaan hujan dan jalan yang lecak, kami tabahkan hati demi mahu melihat keindahan bukit Broga seperti yang diperkatakan teman2 yang pernah sampai ke puncak sana. Ada 4 puncak semuanya, berketinggian 400m, dan kepanjangan perjalanan dari kaki bukit ke puncak terakhir lebih kurang 2 km, jauh juga tu.

Enjoy the picture and view..Let the pictures tell the rest of the story...Gambar2 ini diambil dari kamera Kak Fara, TQVM...

Boleh ke nak panjat ni? Kak Alfaeza bermonolog dalam hati



Berehat sebentar sebelum meneruskan perjalanan ke peak pertama, huhu, pancit...
Di peak ke 3, masih hujan masa ni






Tgk, X Path..Subhanallah..

Akhirnya, di puncak ke empat dan teratas...

We did it..!!

Gunung Tom Wan, ada berann?hehe

Dinasihatkan pada kawan2 yang merancang untuk naik ke bukit ini, walaupun terasa macam senang, namun, stamina amatlah penting juga ya. Ini untuk memastikan kecukupan nafas dan dapat terus bercakap dengan baik tanpa terputus2, setibanya di atas setiap puncak tersebut. Wink~~

All the best.. berjumpa lagi dalam cabaran seterusnya...


7 comments:

dex said...

Rasa puas kan dapat naik sampai peak even berhujan bagai.. Haha interframe Fify sekejap dalam blog Mas :)

Faiz Faiza said...

pakat merasa muka cecah lutut!

Mas said...

Mar : Silakan
Faiz : Haha..so, cabaran strusnya adalah untuk mem'fit'kan badan la...

Farhana Abd Razak said...

Sangat cantek la.. nak pergi jugak!!

Mas said...

Farhana: don miss to have yr own experience hiking this hill...hehe

tunbegia said...

maner gambor mentari terbitnyer, ;-P

salamm,

Mas said...

Dh hujan lebat, mana nk ada matahari terbit, hujan ado la...huhu