Tuesday, March 23, 2010

3.5% je?


Ye,setakat itu saja increment gaji untuk tahun ini. Sikit? Banyak? It depends. But the very first impression of my friend, Qayya dan me is, a big laugh. Yes, definitely we imagine of at least 10% or ++ increment, but the fact is not always as pleasure as in the dreams. Mm, we (with a few of my other officemates) decided to update our CV and start sending to other companies, which we think can satisfy our need and to accomodate our lifestyle demand (which is increasing year by year (month actually)). Antara dialog yg biasa di dengar.."Taraf hidup kat KL ni, memanglah sangat tinggi, setakat gaji RM2K tu, celah gigi jer la dah habis." Mungkin terpengaruh dengan kata2 itu, ataupun memang terasa tidak pernah puas dengan apa yang ada (nafsu besar), menyebabkan lambat perkataan Alhamdulillah muncul dari mulutku. Sepatutnya, instead of merungut2, aku hendaklah terus bersyukur atas rezeki dan kurniaNya. Walau pun kita rasa sedikit, tapi jika rezeki itu berkat, maka akan terasa banyak dan tidak terhabiskan menikmatinya, malah boleh berkongsi dengan orang lain juga. Dan rezeki terbesar ialah nikmat iman dan islam.

Dan sekejab tadi, kawanku Fazil berkongsi sesuatu setelah pulang dari mendengar kuliah Zohor Ustaz Ismail Kamus di Surau Menara. Lebih kurang begini lah ringkasan dari perkongsian bersama tadi:
3.5 % memanglah nampak tak banyak. Tapi duit sebenar kita bukanlah RM100 yang ada dalam wallet, atau atau duit2 berkepuk dalam bank atau bawah bantal, tapi duit sebenar kita adalah berapa banyak yang kita sumbangkan dalam tabung2 bergerak (atau statik) di masjid2, surau2, pusat2 kebajikan, etc2. (Kiraan ini adalah selain dari zakat dan yang wajib diberi.). Itupun nasib baik kalo kita masukkan duit dalam tabung yang bergerak itu, kalau just masukkan tangan, cemna nak kira tu?haha..


Ihsan blog ini





Kesimpulannya, bersyukurlah dengan sebanyak2nya, kurniaan Allah itu, walaupun sikit, walaupun banyak, semua itu hanyalah pinjaman, boleh ditarikbalik bila2 masa,tanpa perlu minta izin atau beritahu kita dahulu...

7 comments:

ieja_abu said...

mak kate, kalau bg duit kat org yg masih belajar aka student,berkat gaji.senang akak abg sy kerana sy masih lg student.tak perlu cari org susah2 nak berkatkan duit gaji:)

Mas said...

sian...

Faiz Faiza said...

kalo susah nk g bangi, bg kt kfaiz pn ok ija. depan bilik jer huhu...

ieja_abu said...

eh,tak susahlah kak faiz g bangi.tol baru 2.70 jeee.apelah sgt.kui3

Mas said...

Semua: ada rezki blh jer...bile2la yek...

Mas said...

Semua: ada rezki blh jer...bile2la yek...

Zuraimah Ismail said...

setuju......