Friday, August 14, 2009

Niat Kerja di TM?!

Dah lama tak update blog ni menceritakan tentang perihal kehidupan ini. Entahlah, sejak akhir2 ini, makin banyak dugaan dan cabaran melanda, yang menyebabkan aku terasa sangat2 memerlukan kekuatan yg luar biasa, kekuatan2 selain dari yg lahir dari dalam diriku sendiri, mungkin juga aku terlalu banyak berfikir tentang perkara2 itu dan mungkin juga jadual harianku yang agak senggang selepas waktu kerja dan hari minggu menyebabkan aku ada banyak masa untuk berfikir sedalam2nya tentang perkara itu, hingga mencapai tahap yang melampaui batas2 yang sepatutnya, entahla, 1000 kemungkinan itu pasti ada.

Kawan opisku adik Fadzli yang sama minat membaca denganku memperkenalkan aku dengan buku Quranic Law of Attraction, daya tarikan yg banyak dibahaskan oleh barat, tapi kupasan buku ini dari persepsi Islam, melalui Al Quran dan Sunnah. Banyak ilmu yang aku dapat, dan walapun aku belum khatam membacanya, kesimpulan awal yang ku dapat ialah agar kita sentiasa berfikiran positif, dan tidak cepat mengaku kalah dan berputus asa. Allah pernah berfirman dalam hadis Qudsi "Aku adalah atas sangkaan hambaku". Maknanya, kalau kita bersangka baik pada Allah, maka mudahlah Dia untuk memakbulkan doa2 kita yang sentiasa panjang lebar itu.

Dan lagi, tengahari tadi, aku dan beberapa kawan sepejabat sempat menghabiskan masa rehat mendengar kuliah khas sempena menyambut Ramadhan dan Syawal, yang diberikan oleh Ustazah Asma' di tingkat 50 Menara TM. Banyak pengajaran dan nasihat yang ustazah selitkan, antaranya, niat bekerja di TM, adakah untuk memastikan TM berjaya menjadi syarikat telekomunikasi terulung di alaf ini, atau untuk mencari rezeki, untuk hidup senang, atau untuk perkara lain2 lagi. Justeru muhasabahlah perbezaan kita, semenjak dari masuk kerja dahulu, dengan sekarang, bagaimana perkembangan Iman itu, kalau rasa2 macam tersasar, maka pandai2lah cari jalan pulang. Sementelah Ramadhan yang bakal menjelang dalam beberapa hari lagi ini, moga aku tidak terleka dari merebut peluang keemasan inis ebanyak2nya, mencari dan terus menggali seluas2nya keampunan Allah dan rahmat Nya yang terbentang luas untuk hamba2Nya.

Di akhir tazkirah, ustazah membacakan 1 lagi hadis Qudsi Allah berfirman; "Mintalah sungguh2 padaKu, pasti Aku akan ampunkan dosa2mu, Aku tidak kisah lagi walaupun dosa2 mu setinggi langit dengan bumi, ataupun seluas alam semesta ini. Betapa pemurahnya Yang Maha Pemurah ini, menurunkan rahmat kasih sayangNya di bulan yang penuh keberkatan ini, amat rugilah jika aku terlepas dari keampunan...
Ya Allah...

3 comments:

oja said...

ayak...niat awal ku utk bekeje pon x ingat sudah..hmmm kena byk muhasarawak diri nih....

Mas said...

Hehe, iyerla, sama2la kita bermuhasarwk pon boleh =)

Mas said...

Hehe, iyerla, sama2la kita bermuhasarwk pon boleh =)