Thursday, October 16, 2008

Raya Mood..

Hari ni dah 2 minggu raya, tapi raya nak raya lagi, walaupon tak habis puasa 6 lagi, and puasa ganti,huhu...Musim raya kali ni spesel sbb tiap2 minggu ada kawan rumah sewa kawin, mggu lepas (12.10.2008), pasangan chinta Khadijah dan Ramadhan di Bakri, Muar dan sabtu ni, 18.10.2008 di Marang, Terengganu, pasangan kasih Najibah dan Hisham, tapi taknak upload dan cerita tentang mereka dahulu, sbb nk cerita ttg raya di kampung Parit Jarum Laut, Bukit Gambir, 1 Oktober 2008..

Tahun ni, kak Lah dan bang Wan masing2 raya di rumah keluarga mertua di Kelantan dan Pahang, dan anak isteri arwah Abang Long pon raya di JB dan Seremban, so kami tinggal 6 beradik meneruskan tradisi beraya di rumah PJL bersama mak dan abah.

Malam raya, lepas buka puasa dan solat maghrib, abah lead bertakbir sama2, then bang zan ajak ke rumahnya untuk pertunjukan bunga api secara besaran2 (legal ker,hehe). Then, teruskan kerja2 mengemas rumah, last touch up orang kata, sampai dalam pukul 1 pagi baru leh masuk tido..

Then, di pagi raya yang mulia, kami bersiap2 untuk menunaikan solat sunat hari raya beramai2 di masjid kampung. Tahun ni juga, kak Yah pertama kali solat raya di rumah, selalu dia hanya akn pulang ke PJL selepas solat sunat aidilfitri di surau kampung mertuanya di Serom 5.



Lepas solat raya, kami ke kubur menziarahi arwah Abang Long tercinta, datuk dan nenek, menginsafi pemergian mereka, dan membangkitkan kesedaran bahawa disitulah akan bersemadinya jasad kita suatu hari nnti.
Balik ke rumah, kami bersalam2 dan sesi beri duit rayapon bermula. Saya ada 25 orang anak sedara, dan raya ini kali ke 3 saya mula kena beri duit raya, selalu dapat jer. Tapi terima kasih pada bang Zan sebab tak pernah lupa untuk terus beri adik2nya duit raya, walau dah kerja dan beranak pinak, i like, moga murah rezeki..:)



Sedang asyik kami bergambar, tetamu pertama kami keluarga makcik adik abah dari depan rumah sudah mula sampai, tak lepas tangan kami melayan mereka, seperti biasa, juadah ketupat rendang pasti ada untuk mereka nikmati.

Selepas itu, kami bersiap2 untuk ke destinasi pertama kami, ke rumah nenek sebelah mak, satu2nya nenek yang masih ada di Sengkang Batu 19, perjalanan tidak lebih setengah jam.

Dari sana, kami bersiap2 ke rumah makcik2 dan pakcik sebelah ayah, arwah Wak Omar dan Wak Konah, Paman Ali dan cik Kamariah, Arwah Wak Mos dan Wak Mon, juga terakhir rumah sepupu ayah Wak Hashim dan Wak Moon.

Balik rumah dalm keadaan kepenatan, seusai solat asar, datang pula adik tiri mak berziarah bersama keluarganya, dan pada sebelah malam selepas solat isyak, rombongan keluarga sepupu abah Wak Hashim berbalas kunjungan, bersama adik abah Busu Hassan dan keluarga, serta adik2 mak Cik Cun, Bibik Yen dan Cik Sidah bersama nenek Mbah Bar dan keluarga. Meriah sekali perjalanan hari raya pertama kami walau sangat keletihan.

Tepat jam 11 malam, setelah semua tetamu pulang, dan sedikit berkemas, terus mata terpejam setelah kepala mencecah ke bantal, sungguh nyenyak hingga hanya terjaga bila terdengar deruan bunyi motor abah pulang dari masjid setelah berjemaah Subuh..Bermulalah raya hari ke 2 pula...
Lagi gambar klik di sini
Selamat Hari Raya, Maaf Zahir Batin..Moga dapat bertemu lagi Ramadhan akan datang...

No comments: